Sju livsmedel rika på vitamin B5

Vitamin b5 finns i… Pantotensyra är universellt

Vitamin B5 kallas som sagt också för pantotensyra. Det är en del av en B-komplex av vitaminer som är nödvändiga för en persons hälsa. Vitaminet finns i många olika typer av mat, vilket fått vissa näringsexperter att kalla det för ett “universellt” element.

Det är tur att vitamin B5 är så vanligt förekommande i naturen, eftersom det gör en del viktiga saker för kroppen. Vitamin B5 är det som hjälper sin kroppen omvandla kolhydrater till energi, bearbeta mat till bränsle. Enligt vissa experter stöder det också binjurarna, vilket hjälper människor att reagera på höga stressituationer samt övergripande ständiga stressfaktorer som de flesta av oss tar itu med varje dag. Brist på vitamin B5 kan leda till trötthet och svaghet, samt andra symptom som konstigt sveda och stickningar i armar och ben.

Livsmedel rika på vitamin B5

Solrosfrön innehåller mycket vitaminer
Var finns det då? För de som är intresserade av att se till att de får i sig tillräckligt av denna vitamin, finns det ett flertal livsmedel som innehåller mycket av detta. En del människor vill öka intaget på grund av att vitamin b5 har egenskaper som hämmar bildning av acne till exempel. Här är några av de vanligaste valen för att balansera din kost.

  • Kalvlever – Detta till synes märkliga val är, enligt vissa näringskällor, ett livsmedel med mycket hög andel vitamin b5, samt även andra viktiga näringsämnen. Kalvlever är dock inte alltför vanligt i matbutikerna och kan även vara svårt att tilllaga.
  • Solrosfrön – Detta populära mellanmål är också en mycket god källa till vitamin B5 och andra vitaminer och mineraler.
  • Majs – Denna anläggning i alla dess många populära användningsområden är en källa till många vitaminer, inklusive vitamin B5 och en mångsidig utöver det vanliga tallrik. Men se upp för överdriven majs i form av hög majssirap eller HFCS, som innehåller en hel del kalorier i socker som inte kan vara hälsosamt för kroppen över tiden.
  • Broccoli – Denna gröna växt ger vitamin B5 och mycket, mycket mer. Prova att ånga den lätt för en bättre chans till att få de flesta av de näringsämnen som ursprungligen finns packade i den. Kokas denna typ av föda kan en del av de näringsämnen som läcka ut i vattnet tyvärr.
  • Squash – Denna outsider till mat, är en sund ersättning för potatis, innehåller också en betydande mängd vitamin B5.
  • Ägg – Förutom att vara en effektiv källa till protein, ägg innehåller även vitamin B5, som är en del av det som gör dem till en folkmakt diet på morgonen måltid.
  • Svamp – Dessa naturligt förekommande livsmedel är också bra för att leverera vitamin B5 och andra näringsämnen objekt till plattan. Måste dock de som tycker att de vilda noga med att använda extrem försiktighet för att undvika att äta giftiga sorter.

Det är några av de bästa valen för att se dina måltider innehåller en bra mängd vitamin B5. All för att främja allmän hälsa, få rikligt med energi samt hålla akne i schack. Läs mer om hur du inkluderar alla nödvändiga näringsämnen i mat, inte bara för att undvika vitaminbrist, men även för att aktivt bygga en bättre kropp för ökad livskvalitet och livslängd.